Historie Avis
In 2006 bestond Avis 50 jaar in Nederland. Avis is trots op haar historie. Wij staan voor vooruitgang, veerkracht, maar ook gezelligheid. Graag nemen wij u mee op reis door 52 jaar Avis. In de jaren vijftig was de auto uitgegroeid tot een van de populairste vervoermiddelen in Nederland. Het wagenpark in Nederland groeide en een landelijke kentekenregistratie werd noodzakelijk. In het begin van de jaren vijftig was de Amerikaanse oud-legerofficier Warren Avis de Europese markt aan het afspeuren om zijn unieke Fly & Drive systeem, waarmee je naar een bestemming vloog en bij aankomst direct een huurauto in stapte. Dit concept had hij een jaar na de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten met succes geïntroduceerd, en het was bekend dat veel Amerikaanse en Canadese toeristen Nederland als toegangspoort tot Europa zagen en bij de A.R.M. hun auto huurden. Het verhuren van auto's en trucks was namelijk al een aantal jaren het terrein van de Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (A.R.M.). Vanaf 1956 konden ze dat bij Avis doen, want in dat jaar kwam de joint venture tussen de Amsterdamsche Rijtuig en het Amerikaanse Avis tot stand. Naast het hoofdkantoor op de Keizersgracht in Amsterdam, werd in 1958 op Schiphol nog een Avis-balie geopend. Avis was daarmee het eerste autoverhuurbedrijf op de luchthaven. In 1962 probeert Avis Rent-A-Car in Amerika een steviger voet aan de grond te krijgen. Maar ondanks de power en het frisse elan moet Avis steeds zijn meerdere erkennen in Hertz, de wereldwijde marktleider onder autoverhuurbedrijven. Er moest dus iets gedaan worden aan de elf procent marktaandeel van Avis in de VS. Reclame was de oplossing en de regel We try harder werd de toverslogan: 'We're only number two, but we try harder!' Tenminste eentje die reëel, geloofwaardig en sympathiek overkomt, dacht het publiek. Met als gevolg dat deze ingeving van Bill Bernbach van reclamebureau Doyle Dane Bernbach, het marktaandeel van Avis binnen vier jaar naar 35 procent stuwde. Het wagenpark van Avis werd uitgebreid en het Avis-loket op het 'oude' Schiphol verkaste in 1967 naar het 'nieuwe' Schiphol. De groei van Avis werd gekoppeld aan de ontwikkelingen in de luchtvaart, want nog steeds gold het Fly & Drive principe als de belangrijkste pijler binnen het bedrijf. Halverwege de jaren zeventig nam het aantal vluchten weer toe en werd de vraag van buitenlanders naar huurauto's ook groter. Met name door Amerikanen en Canadezen werden er veel huurauto's in Parijs achtergelaten. Het gebeurde dan ook regelmatig dat Avis medewerkers na hun dienst op de trein stapten richting Parijs om de auto's op te halen. De jaren '70 kenmerkte zich dan ook door broederschap en teamwork, iets dat onlosmakelijk met Avis is verbonden. De jaren tachtig kenmerkt zich door technische vooruitgang. In de autoverhuurindustrie werd ook niet stilgezeten, want Avis implementeerde in deze jaren het in Amerika beproefde Wizard-systeem in Europa. In de autoverhuurindustrie werd ook niet stilgezeten, want Avis implementeerde midden jaren tachtig het in Amerika beproefde Wizard-systeem in Europa. Dit online real time reserverings- en managementsysteem - tot op de dag van vandaag het grootste binnen de internationale autoverhuurbranche - bracht in één keer tweeduizend Avis-vestigingen met elkaar in verbinding, zodat klanten snel en eenvoudig een auto op afstand konden huren en medewerkers exact wisten welke auto waar stond. En werd een auto geretourneerd, dan kreeg de klant direct de afrekening mee via een klein computertje dat de Avis-agent op zijn buik droeg: het rapid rental return systeem. Pen en papier konden in de la. Bovendien was Wizard een belangrijk hulpmiddel voor yield & revenue (oogst & winst) management, waarmee bij wijze van spreken elk kwartier de huurtarieven konden worden bijgesteld. Het oude woonhuis op de Keizergracht begon intussen aardig uit zijn voegen te barsten. In 1985 verhuisde het Avis hoofdkantoor daarom naar Amsterdam-Zuidoost. De weg naar een professioneel, zakelijk en efficiënt bedrijf was ingeslagen. In '87 begon de uitbouw naar franchisenemers wat binnen tien jaar het aantal Avis vestigingen deed uitgroeien van vijftien naar ongeveer zeventig. De toename van het aantal verhuurstations was gunstig voor Avis, net als de almaar drukker wordende Nederlandse wegen. Mede door het ontmoedigingsbeleid van de overheid deden veel mensen afstand van hun tweede auto, om vervolgens als het écht nodig was een huurauto te pakken. Hierdoor groeide de klantenkring in bijvoorbeeld Amsterdam flink, omdat het aantal parkeervergunningen per huishouden werd beperkt. En dat was mooi, want de concurrentie lag op de loer. De technische ontwikkelingen die in de jaren tachtig waren ingezet, breidden zich in de jaren negentig uit. Ook in de verhuurbranche waren innovaties en efficiencyslagen aan de orde van de dag. Als bedrijf kon je niet anders en helemaal als je Avis heette. Er moesten nieuwe producten worden bedacht en verkocht, die goed aansloten op de vraag uit de markt. De consument was immers kritischer en de concurrentie feller dan ooit. Zo ontstond Avis Club, het loyaliteitsprogramma waarmee klanten punten konden sparen. Ook Avis Express Preferred, waarmee zakelijke klanten zonder de hele papierwinkel direct een auto kunnen pakken, is een product dat in de jaren negentig bedacht en ontwikkeld is. Om de concurrentie bij te benen - of liever gezegd: vóór te blijven - moest er keihard gewerkt worden. Het was een stormachtige periode, waarin het bedrijf even wendbaar bleek als altijd. In korte tijd groeide Avis uit van een 'huis-, tuin- en keukenorganisatie' tot een uiterst professioneel, effectief en efficiënt werkend apparaat; een verandering die al was ingezet met de verhuizing naar Zuidoost. De oude organisatie was weliswaar 'gezelliger', maar veel keus had Avis niet. 'Het was een kwestie van leven of niet leven,' zou de huidige directeur Erik Groen later zeggen. Eind jaren negentig werd hij aangesteld als financieel directeur. In dezelfde periode werd de basis gelegd voor de overname van de aandelen van A.R.M./Hagemeyer (Avis Nederland) door Avis Europe, dat al een derde van het bedrijf in bezit had. In een interne memo had directeur Ton Aupers de CEO van A.R.M. Stokvis, de heer van Soest, aangespoord alle aandelen over te doen aan 'de Britten'. Dat paste immers binnen het beleid van de holding en, zo voorzag Aupers, er waren slechte tijden op komst… In 2000 werd Avis Budget EMEA Ltd. eigenaar van Avis Autoverhuur b.v. Deze grootste autoverhuurder van Europa had al voor een derde belang in de Nederlandse club en zorgde met onder andere deze overname ervoor dat alle nationale reserveringscentra van Avis Europe werden vervangen door een hypermodern internationaal reserveringscentrum. Waar weer eens uit valt af te leiden dat internet een alom tegenwoordig medium is geworden, dat een groot deel van de internationale communicatie én betalingen verwerkt. Avis Budget EMEA Ltd. stoomde door en kocht in 2003 delen van Budget Rent a Car, inclusief het merkrecht voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De overname had op de dagelijkse werkzaamheden weinig invloed, op het management des te meer. Een jaar later (2001) verliet Ton Aupers na op de kop af veertig jaar zijn Avis, om het stokje over te geven aan 'people manager' Erik Groen. De juiste man op de juiste plaats, want het waren barre tijden. De aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon, het MKZ- en SARSvirus, de tweede Golfoorlog in Irak; in korte tijd stapelde zich een reeks ellendige gebeurtenissen op, die een enorme impact hadden op de reiswereld. Ook de autoverhuurbranche was kind van de rekening. De concurrentie werd nog heviger dan ze al was, de strijd om te overleven nog moeizamer, de marges werden nog dunner en de reserves slonken nog meer. Met als gevolg dat Avis voor het eerst in zijn 45-jarige bestaan moest saneren. Het aantal locaties dat in de jaren negentig nog richting 85 ging, werd teruggebracht tot veertig. De druk op het personeel werd groter, manuren moesten zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Werk dat voorheen met z'n tienen gedaan werd, moest nu met zes man worden aangepakt. Geretourneerde auto's moesten direct de wasstraat in, waar dat vroeger tot de volgende ochtend kon wachten. Werd de vrijdagmiddag vroeger nog wel eens afgesloten met een gezamenlijk biertje, nu moest er gewoon doorgewerkt worden. En in 2002 stond Erik Groen, voor het eerst in de geschiedenis van Avis, voor de ondankbare taak om mensen te ontslaan. Eerst dertien, toen nog eens vijf. De spreuk 'Als je bij Avis werkt zit je safe', die vooral door medewerkers van het eerste uur gebezigd werd, ging even niet meer op. Dát was de grootste klap. Het betekende de definitieve breuk met verleden. En toch. Als iets de Avis medewerker kenmerkt, is het spankracht. De tering naar de nering zetten. 'Het rode hart', zo noemde een Marketing Sales- manager het. 'Heb je dat niet, dan ben je binnen een jaar weg. Heb je het wel, dat pas je erbij.' Het is die praktische en pragmatische instelling, die werkmentaliteit, de wil om een stap extra te zetten, niet in de laatste plaats voor de klant, die het bedrijf groot heeft gemaakt. En die ervoor zorgt dat Avis, ondanks alle tegenslagen, uit het dal omhoogklautert en altijd een van de marktleiders in Europa is. Kwaliteit overwint altijd. "Bestemming bereikt" |